Leverantör till Bravida

Som en av de ledande aktörerna i vår bransch ställer vi stora krav på oss själva och på våra leverantörer. Tillsammans kan och vill vi påverka hela leverantörskedjan att ta ansvar för människor, miljö och samhälle.

Lika höga krav på våra leverantörer som på oss själva

Våra kunder och samhället ställer allt högre krav på tekniska lösningar som minimerar vår miljöpåverkan. Ett av våra mål är att bli en ledande leverantör av energieffektiva och miljövänliga tjänster.  Genom att samarbeta med både våra leverantörer och kunder arbetar vi för att finna nya produkter och lösningar för framtiden. Vi ställer också höga krav på oss själva och våra leverantörer vad gäller frågor som säkerhet, miljöpåverkan och mänskliga rättigheter, kvalitet och affärsetik.

Uppförandekod

Det är viktigt för oss att alla våra leverantörer tar del av och stödjer både vår uppförandekod och våra värderingar. Detta gäller alla typer av leverantörer – materialleverantörer, tjänsteleverantörer samt underentreprenörer.

Läs mer om vår uppförandekod för leverantörer (pdf)

Inköp och leverantörer på Bravida

I vår bransch finns ett stort utbud av leverantörer, material och komponenter. Det finns mycket att vinna på att jobba smart med inköp. Därför har vi en enhetlig inköpsprocess och ett gemensamt inköpssystem i hela koncernen.

Bravidas centrala nordiska inköpsavdelning spelar en viktig roll i vår inköpsprocess. De förhandlar med våra leverantörer och tecknar ramavtal bland annat inom el, vs och ventilation och kyla samt indirekt material, till exempel bilar.

För tjänsteleverantörer jobbar vi dels på central nivå, dels på lokal nivå, beroende på typ av tjänst. Underentreprenörer upphandlas oftast på lokal nivå. 

 

Inköp av material

I samarbete med verksamheten har Bravidas inköpsavdelning tagit fram ett standardiserat urval av leverantörer och produkter som används av alla våra avdelningar – Bravidasortimentet.

De viktigaste kriterierna som tillämpas vid urvalet är:

  • Funktionalitet – att produktens tekniska funktion uppfyller kraven.
  • Kvalitet – här ingår bland annat garantier, risk för avvikelser, hur produkten kan kvalitetssäkras hos kund och service från leverantören.
  • Miljö – låg miljöpåverkan prioriteras och att montage av produkten tillåter en god arbetsmiljö.
  • Pris och montage – produktens pris samt kostnad för installationsarbetet.
     

Att bli leverantör till Bravida

För att bli leverantör till Bravida behöver man först genomgå en leverantörsbedömning i tre steg.

1

Bravida kontrollerar att ditt företag uppfyller de juridiska och finansiella grundkrav som Bravida har.

2

Vi skickar en enkät till företaget där vi vill få information och dokument som styrker företagets arbete inom:

Implementering och uppföljning av Bravidas uppförandekod inom företaget och hos era leverantörer. Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet. Affärsetik och antikorruption samt miljö och kvalitet.

3

Här bedöms företagets produkter eller tjänster utifrån bland annat funktionalitet, kvalitet, miljö, pris och montage.


Förutsatt att ditt företag uppfyller Bravidas krav läggs det upp
i Bravidas inköpssystem där våra avdelningar sedan kan göra beställningar till er.

För mer information och ansökan, vänligen kontakta:

Underentreprenörer och bemanningsföretag: adminue@bravida.se
Materialleverantörer: adminmaterial@bravida.se

Kontakta inköpsavdelningen

Är du intresserad av att bli leverantör till Bravida, eller har du andra frågor angående inköp? Kontakta oss på inköpsavdelningen.