Säker drift för Umeås invånare
Hållbart, energieffektivt och driftsäkert. Det är tre ledord som genomsyrar Bravidas ramavtal med Umeå kommun. Bravidas avdelning för automation säkerställer att fastigheter som skolor, äldreboenden och andra kommunala byggnader fungerar felfritt.
Umeå kommun har många olika kommunala fastigheter där det är av allra högsta vikt att installationer som till exempel värme och belysning fungerar felfritt. Inte minst under det mörka och kalla vinterhalvåret. Ramavtalet med Bravida ger kommunen en helhetslösning inom automation, för installation och underhåll av energieffektiva lösningar för kommunala fastigheter. Avtalet har nyligen utökats till att omfatta tre av fyra styrsystem i kommunen, och löper till 2027.
Uppdragen som avdelningen för automation får från kommunen varierar. Ofta är det flera olika projekt som löper samtidigt, vilket kräver en god kommunikation med kunden.
– Vi har ett väldigt bra samarbete med kommunen, med kontinuerliga avstämningsmöten kring vad som ska göras framöver och vilka tekniska lösningar som vi kan använda oss av, säger Filip Larsson, filialchef automation på Bravida i Umeå.
Samverkan mellan discipliner
Totalt arbetar ungefär åtta medarbetare från Bravida med kommunen, bland annat projektledare, automationsingenjörer och tekniker. Bravida har också separata ramavtal med kommunen för el och ventilation.
– Det är väldigt positivt och något som underlättar vårt arbete mycket. Vi har väldigt bra samverkan med de andra disciplinerna, säger Filip.
När ett nytt projekt startar upp finns en färdig rutin för arbetsgången, något som Filip Larsson ser som ett riktigt framgångsrecept.
– När vi startar ett nytt projekt åker vi alltid ut på plats tillsammans med någon av våra beställare från kommunen. Då får vi en gemensam bild av läget och kan tillsammans ta fram förbättringsförslag och bestämma vad som ska göras. Kommunen har god teknisk kunnighet om sina system, och vi bidrar med expertis inom till exempel energieffektivisering och vilka tekniska lösningar som leder fram till ett så bra och energieffektivt resultat som möjligt.
En bra dialog med kund bidrar också till att arbetet löper på smidigt och att frågor eller problem kan åtgärdas snabbt och effektivt.
– Om vi till exempel upptäcker att något mer kan behöva åtgärdas än det som kunden har beställt, tar vi alltid kontakt med kommunen innan och stämmer av. Att vi har en så snabb och enkel dialog är absolut en framgångsfaktor i det här samarbetet, säger Filip.
Modernisering och framtidssäkring
Ett av de största projekten som automationsavdelningen har utfört är en modernisering av ett gammalt styrsystem till ett nytt, mer framtidssäkrat och modernt system. Det var ett projekt som pågick under två år och som innefattade byte av hårdvaran ute i de olika fastigheterna, byte av mjukvara och programmering av det nya systemet. Fler än 20 fastigheter omfattades och ett flertal styrenheter installerades i varje fastighet. Bland annat gjordes moderniseringen av styrsystemet i ett av kommunens badhus.
– Det var en avgörande fas i projektet när vi kom till badhuset. Då var det väldigt viktigt att övergången till det nya systemet fungerade utan störningar så att inte verksamheten och invånarna påverkades, säger Filip.
Säker it-miljö
En utmaning i arbetet med Umeå kommun är IT-miljön. Då kommunen har höga krav på en säker IT-miljö, måste allt arbete med styrsystemens mjukvara ske i den miljön. Det innebär att kommunikationen med kommunens IT-avdelning är viktig.
– Om vi till exempel ska installera ett nytt system måste IT-lösningen vara färdig innan vi sätter i gång. Oftast fungerar det jättebra, men det kräver så klart lite framförhållning och planering.
Samarbetet med Umeå kommun har också givit avtryck i den interna kompetensen på avdelningen.
– Vi har stärkt vår expertis inom tekniska lösningar och projektering, det är något som vi har har nytta av i andra leveranser.
FAKTA
Uppdragsgivare: Umeå kommun
Bravidas uppdrag: Automation
Tidplan: Ramavtal för tre av kommunens fyra styrsystem, löper till och med 2027