Bravida bestrider påståenden i Örnsköldsviks kommuns utredning

Bravida bestrider Örnsköldsviks kommuns hävning av befintliga avtal och kommer framställa skadeståndsanspråk. Bolaget utreder även ytterligare rättsliga åtgärder för att säkerställa kompensation för den skada bolaget och bolagets aktieägare orsakats.

Pressmeddelande

I Decimalens utredning som utförts på uppdrag av Örnsköldsviks kommun finner Bravida inga belägg för de anklagelser som Örnsköldsviks kommun offentliggjorde under gårdagen. Bravida noterar samtidigt att den externa utredaren i sin rapport anger att de av kommunen ensidigt upprättade ”avtalen brister i tydlighet och juridisk precision” samt kommunens styrning och uppföljning av avtalsfrågor. Det saknas således grund för hävning respektive polisanmälan. 

Bravida och Örnsköldsviks kommuns dialog har fram tills igår varit professionell och skett i samförstånd, där Bravida tillsammans med kunden diskuterat en smärre avvikelse under hösten 2024 som utretts och agerats på. Därefter har Bravida varit fortsatt behjälpliga i Örnsköldsviks kommuns utredning som också hade bokat in ett möte med Bravida den 5 juni 2025 för presentation av slutsatserna.

I gårdagens pressmeddelande från Örnsköldsviks kommun presenteras frågetecken gällande Bravidas val av leverantörer och prissättning. Det som Örnsköldsviks kommun lyfter har redovisats på Bravidas fakturor löpande under flera års tid. 

Bravida hade förväntat sig att hantera denna typ av kontraktuella frågor i direkt dialog med kunden. Med anledning av Örnsköldsviks kommuns agerande, måste nu Bravida tyvärr bemöta dessa påståenden i en offentlig dialog. 

•    Leverantörsval har skett av Örnsköldsviks kommun. 
•    Materialbeställningar har skett i samråd med Örnsköldsviks kommun.
•    Prissättning följer avtalen. 


Bravida betonar följande:

•    Gällande säkerhets- och larmprodukter har specifika önskemål funnits från Örnsköldsviks kommuns sida för att underlätta för deras fastighetsskötare. Bravida har följt dessa beställningar och i samråd med kommunen valt leverantör därefter. Detta har tydligt redovisats på Bravidas fakturor. 
•    Inköp av armaturer från icke-upphandlat sortiment har skett i enlighet med Örnsköldsviks kommuns specifikationer och beställningar, samt fakturerats enligt avtal.
•    Prissättning av upphandlat sortiment följer avtalen, och tillämpliga prisfiler har uppdaterats i enlighet med avtalen.
•    Örnsköldsviks kommun har löpande godkänt material och leverantörsval och godkänt dessa fakturor.

– Vi beklagar att vi tvingas ta denna dialog offentligt. Bravida har 84 000 kunder runtom i hela Norden, som är väldigt nöjda med vår leverans. Vi värnar om våra kundrelationer som vi dagligen har kontakt med och om oklarheter uppstår hittar vi lösningar, tillsammans. De senaste dagarnas utspel från olika svenska myndighetsrepresentanter är inte ett tillvägagångssätt vi står bakom. Vi vill gärna ha en kunddialog med berörda och är fortsatt öppna för det, kommenterar Liselotte Stray, kommunikationschef på Bravida. 


Kontakt: 
Liselotte Stray
Kommunikationschef
liselotte.stray@bravida.se
+46 76 852 38 11