Bravida har beslutat att stämma Örnsköldsviks kommun

Bravida har beslutat att lämna in en stämning mot Örnsköldsviks kommun till följd av den skada som kommunen har orsakat Bravida genom grundlösa anklagelser och hävda kontrakt.

Pressmeddelande

Den 19 maj 2025 meddelade Örnsköldsviks kommun, utan förvarning, att de hävde befintliga avtal med Bravida och lämnade in en polisanmälan. Bravida bestred omgående kommunens anklagelser och vidhåller att de är ogrundade. Bravida står fortfarande fast vid följande: Leverantörsval och materialbeställningar har skett i samråd med Örnsköldsviks kommun och prissättningen följer avtalen.

Den 1 juli 2025 meddelade Polisen – efter granskning av Örnsköldsviks kommuns påståenden – att det inte fanns anledning att anta att brott begåtts. Efter att Örnsköldsviks kommun uttryckt missnöje över Polisens bedömning har nu både Åklagarmyndigheten och Ekobrottsmyndigheten instämt i Polisens bedömning. 

Bravida har, som tidigare kommunicerats, utrett möjligheterna att kräva kompensation från kommunen med anledning av kommunens hävning av avtal. Bravida kommer också lämna in en stämningsansökan till Härnösands tingsrätt inom en snar framtid. Bravidas krav på skadestånd uppgår till cirka 50 miljoner kronor. 

Liselotte Stray, kommunikationschef på Bravida, kommenterar:

– Kommunen har i denna process fått återkommande besked av rättsliga instanser att det saknas anledning att misstänka brott. Vi är inte förvånade över att myndigheterna landar i dessa bedömningar och det är bra att det nu är definitivt. Som vi tidigare kommunicerat finner vi Örnsköldsviks kommuns agerande i denna process högst anmärkningsvärt. Det är ett beteende som inte anstår professionella parter i ett avtalsförhållande. 

Vi värnar om våra kundrelationer och beklagar därför att vi måste inleda en skadeståndsprocess men Örnsköldsviks kommun har inte gett oss något annat alternativ. Jag vill betona att vi finner det helt oacceptabelt att medvetet, och på felaktiga grunder, misskreditera Bravida som bolag. Vi kommer alltid att agera kraftfullt om så krävs för att värna bolagets och aktieägarnas intressen.

Slutligen, Bravida har 84 000 kunder runtom i hela Norden. Det innefattar bland annat kommuner, regioner och privata kunder där en god kunddialog finns. Vi värnar om alla kundrelationer och om oklarheter uppstår hittar vi lösningar, tillsammans.

Tidigare kommunicerad information från Bravida gällande fallet med Örnsköldsviks kommun hittas här:
1 juli: https://www.bravida.se/press/pressmeddelanden/2025/uppdatering-gallande-ornskoldsviks-kommun---polisen-inleder-inte-forundersokning-mot-bravida/
20 maj: https://www.bravida.se/press/pressmeddelanden/2025/bravida-bestrider-pastaenden-i-ornskoldsviks-kommuns-utredning/
19 maj: https://www.bravida.se/press/pressmeddelanden/2025/rattelse-saknad-mar-etikett-i-tidigare-pressmeddelande--bravida-kommenterar-anklagelser-fran-ornskoldsviks-kommun/


För kontakt: 
Liselotte Stray
Kommunikationschef
liselotte.stray@bravida.se
+46 76 852 38 11