Succéstart: Förhandsvisning av "Alexandra testar jobb" i spännande samarbete med Bravida

Varför är det så få kvinnor som arbetar i eller söker sig till vår bransch? Det här vill vi på Bravida förstå och påverka. Till vår hjälp har vi samarbetat med Alexandra Nilsson i hennes programserie ”Alexandra testar jobb” med premiär i hennes Youtube-kanal den 19 oktober. I två avsnitt testar hon modigt och entusiastiskt några av våra yrkesroller. Kommer hon kunna slå hål på några myter?

alexandra-testar-jobb-forhandsvisning-bravida-greenhub1-690x460px.jpg

– På tre års sikt ska Bravida anställa cirka 3 000 nya medarbetare i Norden. Det är oerhört många, särskilt när man ser till Sveriges arbetsmarknad där det just nu saknas cirka 28 000 installatörer. Vi som företag måste börja bredda oss i vår rekrytering och även nå ut till en helt ny generation. Redan 2025 kommer nästan 25 procent av arbetsmarknaden tillhöra generation Z. Vi måste tänka om och satsa på ett helt nytt sätt för att nå även dessa målgrupper. Det behovet har bland annat lett oss till ett spännande samarbete med Alexandra, kommenterar Marie Agelii, Marknadschef på Bravida Sverige.

Innan utrullningen av första avsnittet bjöd Bravida in till en förhandsvisning på Bravidas GreenHub i Stockholm där både anställda på Bravida och representanter från Installatörsföretagen, Säkerhetsbranschen och Transportföretagen var på plats.

– Vår bransch är så spännande. Vi tar över tekniken i byggnaderna. I en kommersiell byggnad består 50 procent av byggets kostnader av teknik. Själva bygget är stommen men tekniken är framtiden. Om vi kan dra nytta av att vi är ”high tech” och lyckas förmedla det externt då tror jag att vi attraherar yngre till att välja vår bransch, kommenterar Ola Månsson, vd på Installatörsföretagen.

alexandra-testar-jobb-forhandsvisning-bravida-greenhub2-690x460px.jpg

Johanna Linder, som är branschutvecklare kompetensförsörjning på Transportföretagen, bidrog med värdefulla insikter om ämnet.

– Det är svårt för många företag att ta i frågan för just mångfald då  våra branscher har en otrolig mansdominans idag. Jag tycker man ska bjuda in för att skapa förståelse kring dessa frågor. Det är inte bara ett självändamål att anställa kvinnor, det saknas kompetens över lag. Alla företag har en riktning oavsett bransch och om man föreställer sig en motorväg och en påfart på en motorväg, på den vägen är alla företag på väg framåt. När man som företag får en insikt eller en lärdom på vägen då blinkar man och byter fil men man fortsätter i samma riktning, framåt!

alexandra-testar-jobb-forhandsvisning-bravida-greenhub3-690x460px.jpg

Stort tack till alla som kom på förhandsvisningen!

Se filmerna när Alexandra testar jobb hos oss

Är du redan nu intresserad av att veta mer om hur det kan vara att jobba hos oss på Bravida? Läs mer nedan!

Så här är det att jobba hos oss