Hållbara släcklösningar med vattendimma

Vattendimma minskar behovet av vatten, ökar släckeffektiviteten och kan även användas i lokaler med känslig utrustning. Hur går det ihop?

Nyhet

Enligt brandtriangeln så behövs tre saker för att en brand ska uppstå: syre, brännbara föremål och värme. Vattendimman kyler ned värmen snabbt. De små vattendropparna expanderar och förvandlas till ånga. Det innebär att det blir syrebrist runt lågorna, något som bidrar till att elden kvävs.

Några av fördelarna med vattendimma är att det förbrukar mindre vatten, vilket gör det till ett hållbart alternativ. Det kräver även mindre underhåll, genererar mindre släckvatten för reningsverken och är ett säkert och effektivt brandskydd.

– Vi jobbar hela tiden mot att hitta nya innovativa lösningar till våra kunder. Tillsammans med övriga discipliner inom Bravida, har vi med hjälp av vattendimma nu möjlighet att addera ännu en bra lösning för våra kunders brandsäkerhet, säger Fredrik Torstensson, affärsområdeschef för Sprinkler på Bravida.

Var är vattendimma lämpligt som brandskydd?
Eftersom vattendimma bara kräver en liten mängd vatten räcker det att installera en liten pump som tar mindre plats. Det kan vara lämpligt i allt från höghus till hotellkomplex. Vattendimma är också ett bra alternativ i historiska byggnader eftersom det är lättare att få till en snygg installation då vattendimma inte kräver rör med kraftig dimension. Vattendimma är också lämpligt som brandskydd för att skydda teknisk eller känslig utrustning, som moderna sjukhus, industrilokaler med turbiner eller datahallar.

– Jag känner mig väldigt stolt över att vi på Bravida har möjligheten att utveckla våra verksamheter utifrån våra kunders önskemål. Tack vare Bravidas geografiska närvaro i hela Norden kan vi nu ta vattendimma till en annan nivå, avslutar Fredrik Torstensson.