Tre generationer, samma yrke och samma arbetsplats – Bravida Eskilstuna

För många är Bravida en trygg arbetsgivare som ger många möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Men hur är det att arbeta på Bravida i tre generationer? Roger Stener, som började jobba på Bravida för 30 år sedan, hans son Elias Stener och sonson Hampus Holm berättar om deras upplevelse.

Bravida-eskilstuna-690x460px.jpg

Roger Stener, den äldsta i generationen berättar om sin bakgrund:

– I slutet på 80-talet jobbade jag som montör på Bravida i 10 år och sedan startade jag eget företag och körde det i ett par år. Jag har jobbat på många olika företag och har bakgrund som projektledare på ett annat företag. Jag jobbade i Stockholm i 19 år och 10 år i Uppsala.

Den långa pendlingen från Eskilstuna till Stockholm gjorde att Roger såg sig om efter ett nytt jobb.

– Jag blev trött på att jobba i Stockholm och pendla flera mil om dagen, så jag ville se mig om efter ett nytt jobb. Ganska snabbt fick jag napp här på Bravida eftersom de kände igen mitt namn från branschen sedan tidigare. Jag har varit anställd sedan 2019 och går i pension nu i vår, berättar Roger.

Sommarjobb på BPA blev starten för Elias karriär
– Jag sommarjobbade inom BPA på 90-talet där jag jobbade med service och byggde om ett varuhus. Då jobbade även jag och pappa ihop. Jag har bakgrund som VS-montör och ledande montör på annat företag. Sedan började jag som projektledare på Bravida i januari 2022, som var en helt ny tjänst, berättar Elias.

Idag jobbar både Roger och Elias som projektledare på Bravida i Eskilstuna, men inte i samma projekt.

Montörlärling blev vägen in till Bravida för Hampus, den yngsta i generationen
Hampus Holm, son till Elias och sonson till Roger, började som montörlärling i februari 2023.

Hampus berättar hur han hamnade på Bravida:

– När jag tog studenten var det fortfarande covid, vilket gjorde att det inte var så många som tog emot lärlingar under den perioden. Jag tog några andra jobb under tiden och jobbade inom byggbranschen ett tag. Det var när jag började se mig om för nytt jobb som jag fick höra att Bravida sökte lärlingar och chansen dök upp. Jag trivs bra och har hamnat i en bra grupp med bra kollegor, berättar Hampus.

Trots att Hampus och hans pappa Elias delar arbetsplats försöker de att inte jobba för tätt ihop.

– Jag ser pappa när jag arbetar ibland men om jag har frågor går jag helst inte till honom, berättar Hampus.

Elias berättar sin syn på det:

– Arbetsledaren får snacka med Hampus. Jag försöker att inte blanda mig i för mycket om det inte behövs. Jag försöker hålla lite distans och inte lägga mig i vad Hampus gör, utan andra får ta den pucken. Man vill inte skrapa så att det blir infekterat i onödan. Jag är heltidsstationerad här som projektledare. Det är ett väldigt intensivt jobb och jag har fullt upp med mina saker, så vi ses inte så mycket.

Elias och hans pappa Roger som har jobbat med varandra till och från hela livet är vana vid att vara kollegor.

– Vi stöttar varandra. Vissa saker är Elias mycket duktigare på än jag, och jag har även mycket arbetslivserfarenhet som jag kan stötta honom med. Det är trevligt att kunna hjälpa varandra, berättar Roger.

Viktigt att inte jobba för nära varandra
– Arbetsmässigt har vi egentligen inte jobbat särskilt mycket tillsammans, bara under ett par år. Det är kanske därför det fungerar så bra också, för att vi inte jobbar så nära varandra. Som projektledare har vi våra egna projekt och lägger oss inte i varandra, utan vi kanske frågar varandra om hjälp ibland och utbyter erfarenheter. Det är just den här distansen som gör att det fungerar, berättar Elias.

Svårt att inte prata om jobbet på fritiden
– Det är ofrånkomligt. Vi var i Sälen under påskhelgen och vi kommer ju alltid in på jobbet eftersom det är en gemensam faktor. Även fast vi försöker undvika det så kommer vi in på det ändå, berättar Elias.

Pensionen näst på tur för Roger
Efter 47 år i arbetslivet är det snart dags för Roger att gå i pension.

– Jag trivs också bra på Bravida, men det känns bra att snart gå i pension. Man är nöjd efter 47 år, så jag ser fram emot det, berättar Roger.

Minnen för livet
Elias ser tillbaka på tiden som kollegor med sin pappa Roger och berättar:

– När jag ser tillbaka på tiden så tycker jag det känns roligt att ha jobbat med farsan. Vi har pendlat mycket tillsammans i bilen och det är minnen som man tar med sig genom hela livet.

Från vänster i bilden: Roger, Elias och Hampus.