E4 Förbifart Stockholm – en väg till jobb

Bravida installerar massor av teknik i tunnlarna till E4 Förbifart Stockholm och behöver mycket personal. Ett krav från vår uppdragsgivare Trafikverket är att skapa jobb för folk som står utanför arbetsmarknaden. Därför är vi på Bravida medlemmar i Integrationspakten och har ett fördjupat samarbete med Stockholms stads arbetsmarknadsförvaltning.

bravida-integrationspakten690x460px.jpg

Men vad är Integrationspakten och hur funkar samarbetet med arbetsmarknadsförvaltningen rent praktiskt?

Vi besöker projektets byggarbetsplats i Akalla för tre perspektiv på det hela.

bravida-forbifart-stockholm-cecilia-andren690x460px.jpgCecilia Andrén, HR-chef

Vad är integrationspakten?
– Integrationspakten är Stockholms stads medlemsnätverk för en mer inkluderande arbetsmarknad, ca 450 organisationer från privat näringsliv, civilsamhället och offentlig sektor är medlemmar i nätverket.

Hur startade samarbetet?
– I vårt uppdrag för Trafikverket ingår att skapa sysselsättning för folk som står utanför arbetsmarknaden. När jag började jobba med Förbifart 2019 fick jag tips om Integrationspakten, så jag kontaktade nätverket och vi blev medlemmar. Då var vi fortfarande i planeringsfas och Integrationspakten var helt nystartad. I år har projektet gått in i produktionsfas och med ett ökande behov av personal håller vi på att utveckla samarbetet ännu mer.

Kan du ge ett konkret exempel på samarbetet med Stockholms stad?
– I slutet av sommaren anställde vi fem personer via Stockholms stad, en kontakt vi fick via vårt medlemskap i Integrationspakten! De jobbar nu som maskinförare/diversearbetare på vårt bygge i Akalla. Vi börjar med en 6 månaders provanställning som blir tillsvidareanställning om allt går bra.

bravida-forbifart-stockholm-per-andersson690x460px.jpgPer Andersson, produktionschef

Du har nyligen anställt fem personer via Stockholms stad, en kontakt du fick genom Integrationspakten, berätta:
– Jag visste två saker: att vi behövde folk, och att många ukrainska flyktingar i Stockholm behövde jobb. Cecilia förmedlade kontakten till Integrationspakten som därefter kopplade på arbetsmarknadsförvaltningens operativa verksamhet och på den vägen är det. De har hjälpt oss med att få fram lämpliga kandidater, och med tolktjänster vid behov, annars har det fungerat som i våra vanliga anställningsprocesser.

Vad har de nyanställda för arbetsuppgifter?
– De har alla titeln maskinförare/diversearbetare och kommer bland annat att manövrera en stor robotborr, köra teleskoplastare och utföra enklare snickeriarbeten. Och eftersom fler än hälften av dem är ganska nyanlända från Ukraina, så kan man säga att språkträning också blir lite av en arbetsuppgift för dem.

Vad hoppas du mest på med det här samarbetet?
– Jag hoppas att det här samarbetet ska inspirera fler inom Bravida att gå utanför de vanliga ramarna vid anställningar – vi har alla en möjlighet att göra en insats som kan innebära stor skillnad på individnivå.

bravida-forbifart-stockholm-Yevhen Popovich690x460px.jpgYevhen Popovich, maskinförare/diversearbetare

Vad gör ni idag?
– Vi går en utbildning i att köra teleskoplastare, lär oss att använda den på ett säkert sätt.

Är du ny i branschen, eller har du gjort liknande tidigare?
– Nja, sedan jag kom till Sverige från Ukraina för 1,5 år sedan har jag jobbat som allt-i-allo i byggbranschen. Men jag har inte kört den här typen av maskiner, och aldrig jobbat i tunnel. I Ukraina var jag delägare i ett företag som sysslade med försörjningsfartyg, så det var något helt annat!

På vilket sätt kommer du ha mest nytta av den här anställningen, tror du?
– Det känns spännande att jobba i ett så här stort projekt, man får se och lära sig mycket nytt. Eftersom själva Bravida också är stort, ser jag även en chans att utvecklas inom företaget.

Läs mer om Bravidas uppdrag i E4 Förbifart Stockholm Läs mer om Integrationspakten
Läs mer om projekt E4 Förbifart Stockholm i sin helhet