Bravida börjar arbetsmiljöveckan med fokus på säkerhet och hälsa
Denna vecka inleder Bravida sin årliga arbetsmiljövecka, "Health & Safety Week", med ett särskilt fokus på att stärka säkerheten på arbetsplatsen. Genom att reflektera över och förbättra arbetsmiljörutiner strävar Bravida efter att fördjupa sin säkerhetskultur. Michell Martic, arbetsmiljöchef på Bravida Sverige, ger sin syn på arbetsmiljöveckans betydelse och företagets fortlöpande säkerhetsarbete.
Nyhet
Den 9-13 september kör vi i gång med Bravidas arbetsmiljövecka 2024! Arbetsmiljöveckan är en årligen återkommande temavecka där arbetsmiljön står i särskilt fokus och där vi försöker skapa särskilt engagemang kring arbetsmiljö, dels grunda för förståelse av det utvecklingsarbete som sker resten av året.
Varför har man en arbetsmiljövecka?
Det finns egentligen flera skäl, men om något ska få sticka ut för Bravida så är det att hitta nya vägar. Under arbetsmiljöveckan vill vi trampa ner nya stigar, hitta nya vägar att vandra på och uppmana till nya perspektiv och lösningar. Det handlar om att medvetet arbeta med styrning av vår kulturella utveckling, vår säkerhetskultur. Och den vill vi ska präglas av hög social trygghet och ömsesidig förståelse.
Och jag själv, varför gör jag det här?
Att få arbeta med arbetsmiljö innebär för mig att jag får möjligheten att arbeta med något som är meningsfullt på ett väldigt personligt plan, något som resonerar med min egen värdegrund. I slutändan handlar det om att motivera andra att sträva efter ett tillstånd med hög mental närvaro, om att hjälpa andra att ta till mod i det egna agerandet och uppmana till omtanke för sina medmänniskor.
Arbetsmiljöveckan planeras noggrant från att förra årets arbetsmiljövecka avslutas. Som ingångsvärde för detta genomförs bland annat en undersökning bland våra medarbetare för att förstå vad som var bra och vad som kunde förbättras från arbetsmiljöveckan som varit, men också en reaktion på eventuella trender både inom Bravida och vår omvärld. Kortfattat så tar vi varje möjlighet vi kan att lära så vi kan ta nästa steg framåt.
En aktivitet som vi försöker trycka särskilt på under arbetsmiljöveckan är Bravidakompassen, vår medarbetarundersökning. Det vore enkelt att styra in arbetsmiljön på enbart våra fysiska risker och stanna där, men med tidigare erfarenheter så har vi lärt oss att arbetsmiljö i grunden är ett kulturellt arbete. Arbetsmiljö är hela vår upplevelse av trygghet på arbetsplatsen.
Sammanfattningsvis kan man kanske undra om inte arbetsmiljöveckan är ett PR-jippo och här tycker jag att man behöver skilja på medel och mål. Att använda sig av PR för att få upp saker på agendan är helt naturligt, och på så vis är det mycket PR-arbete som ligger bakom. Men det är snarare ett medel än ett mål. Målet i sin tur är att arbeta mot vår nollvision, det vill säga noll olyckor i arbetslivet. Vi vill hålla siktet inställt på ett hållbart arbetsliv och arbetsmiljöveckan är ett perfekt tillfälle för oss att förtydliga den ambitionen och skapa dialog kring hur vi tar oss dit, avslutar Michell Martic, arbetsmiljöchef på Bravida.