Bravida växer i Norge - förvärvar Otera Elektro AS

Bravida, Nordens ledande leverantör av tekniska installations- och servicetjänster, förvärvar Otera Elektro AS och fortsätter därmed sin expansion på den norska marknaden. Otera Elektro har ca 300 medarbetare och omsatte förra året motsvarande drygt 500 MSEK.

• Pressrelease

Otera Elektro AS levererar elektroteknik, automations- och instrumentlösningar till bygg- och anläggningsindustrin samt olje- och marinindustrin. Företaget finns i Kristiansand, Bergen och Asker och levererar tjänster i hela Norge. Verksamheten är en del av Otera AS som i sin tur ägs av Agder Energi, Norges tredje största energiproducent.

– Förvärvet av Otera Elektro ska ses som en klart offensiv satsning. Bolagets erfarenhet och kompetens, inte minst när det gäller lösningar för olje- och marinindustrin, stärker omgående vår kompetens och konkurrenskraft på en viktig och växande marknad, säger Mattias Johansson, ansvarig för Bravidas verksamhet i Norge.

– Vi är mycket glada över att Bravida övertar och vidareutvecklar Otera Elektro. Bravida har en uttalad tillväxtstrategi inom installation och service och Otera Elektros medarbetare blir nu del i den satsningen, säger Hans Jakob Epland, verkställande direktör i Otera AS och koncernmarknadschef i Agder Energi AS.

Bravida Norge har tidigare genomfört förvärv av Siemens Installation AS (2009), samt ett antal mindre förvärv. Koncernen har idag cirka 2000 anställda på 25 orter i Norge och är en ledande aktör på den norska installations- och servicemarknaden.

Försäljningen förutsätter att konkurrensmyndigheten godkänner avtalet.

För ytterligare information kontakta:

Staffan Påhlsson, vd och koncernchef Bravida

Telefon: + 46-8-695 22 10