Danska Dong Energy väljer Bravida som en av sina partners för drift och underhåll

Dong Energy har efter en omfattande upphandlingsprocess valt Bravida Danmark i en konstellation med MT Højgaard A/S, som en av två distriktsentreprenörer, för att genomföra alla drift- och underhållsarbeten på en del av energibolagets elnät under fem år. Dong Energy förväntas beställa underhållstjänster till ett värde av cirka 750 miljoner DKK.

En tredje entreprenör har utsetts till projektentreprenör, som i konkurrens med de två distriktsentreprenörerna skall lägga anbud på större projekt i hela leveransområdet.

Bravida Danmark och MT Højgaard A/S ska täcka Dong Energys sydvästra region; från Lejre i väst, Frederikssund i norr, Egedal i öster till Dragør i söder.

– Vi är väldigt glada och stolta över att Dong Energy valt Bravida Danmark som en av sina drift- och underhållspartners av sitt elnät. Bravida har stor erfarenhet på området och vi ser fram emot att bidra med vår kompetens i det framtida samarbetet med Dong Energy, säger Bent Andersen, divisionschef för Bravida Danmark.

Upphandlingen har nu slutförts och under de kommande fem åren räknar Dong Energy med att beställa underhåll och andra tjänster till ett totalt värde om cirka 750 miljoner DKK med de tre utvalda entreprenörskonstellationerna.

De slutliga ramavtalen förväntas att undertecknas under maj månad.

Morten Kjellev, kommunikationschef Bravida Danmark, tfn: +45 25 25 20 20

Om Dong Energy
Dong Energy är en av de ledande energibolagen i norra Europa. Dong Energys verksamhet består av upphandling, produktion, distribution och handel med energi och relaterade produkter i norra Europa. De har cirka 6 500 anställda med huvudkontor i Danmark.