Bravida Danmark förvärvar EnergiMidts elinstallationsverksamhet

Bravida Danmark har tecknat avtal om förvärv av EnergiMidts elinstallationverksamhet med säte i Silkeborg. Genom förvärvet stärker Bravida sin position på Mittjylland. Verksamheten har 25 medarbetare och omsatte 2015 motsvarande cirka 38 miljoner svenska kronor.

Förvärvet är en del av Bravidas tillväxtstrategi med syfte att stärka närvaron i Mittjylland där den nya motorvägsförbindelsen mellan Århus, Silkeborg, Herning och Holstebro förväntas skapa nya affärsmöjligheter. Genom förvärvet tar Bravida över en projektportfölj omfattande närmare 40 miljoner kronor.

– Vi tar över ett företag med bra samarbetsrelationer till huvudentreprenörer och lokala företagskunder. Därför förväntar jag mig att vi kan uppnå synergieffekter med våra andra avdelningar i Herning, Holstebro och Århus, och skapa ett bredare erbjudande till befintliga kunder. Förvärvet blir även ett brohuvud för vår pågående etablering i Viborg där vi erhållit ett antal större nya projekt, bland annat Viborg sjukhus, säger Johnny Hey, Bravidas regionchef på Nord og Midtjylland.

Den förvärvade verksamheten omfattar service- och installationsuppdrag inom elinstallationer, energioptimering, solcellsanläggningar och svagström. Bland kunderna återfinns bland annat bostadsrättsföreningar, kommuner och stora företagskunder.

EnergiMidt är ett energibolag på Mittjylland som försörjer regionen med el och bredband. Bravida har samtidigt ingått ett strategiskt samarbete med EnergiMidt inom service och energioptimering.

Tillträde sker per 1 mars.

Mattias Johansson, vd och koncernchef Bravida. Tfn: 08-695 20 00
Morten Kjellev, kommunikationschef Bravida Danmark. Tfn: + 45 2525 2020