Bravida i samverkanssatsning för en säkrare byggbransch

För många skadas i arbetet inom bygg- och installationssektorn. Därför startas initiativet Håll Nollan. Ett initiativ där Bravida, tillsammans med andra aktörer i byggbranschen, satsar på samverkan för att stoppa olyckorna i branschen.

Håll nollan är ett initiativ som berör en av de absolut viktigaste frågorna för bygg- och fastighetsbranschen i Sverige – att ingen ska skada sig på byggarbetsplatserna. Bakom Håll nollan står Sveriges största företag inom byggsektorn, både installationsföretag, byggentreprenörer, fastighetsföretag och andra byggherrar.

– För Bravida, som ledande bolag i installations- och servicebranschen, är det viktigt att vara med och bidra till en positiv utveckling inom säkerhetsområdet. Att medarbetare ska komma friska och välmående till och från varje arbetsdag är en självklarhet för oss. Genom att samarbeta med andra aktörer i branschen kan vi tillsammans förbättra säkerheten, för alla, säger Mattias Johansson, vd och koncernchef, Bravida.

Det som gör satsningen Håll nollan unikt är att alla som är involverade i ett byggprojekts olika faser finns representerade som medlemmar – såväl byggföretag, byggherrar och installations- och serviceföretag. Att skapa gemensamma arbetssätt och standarder är en av de tydliga målsättningarna med den nya organisationen.

– Bravida har en nollvision för arbetsskador. För oss är det en självklarhet att installations- och servicebranschen finns representerad i det här forumet. När det kommer till arbetsmiljö och säkerhet är det viktigt att vi samverkar och lär av varandra, säger Magnus Hamerslag, chef för verksamhetsutveckling, Bravida.

Vd för organisationen bakom Håll nollan är Ulrika Dolietis, tidigare arbetsmiljöchef på Skanska. Mer information om Håll nollan finns på hemsidan: http://www.hallnollan.se/

Mattias Johansson, vd och koncernchef Bravida. Tfn: +46 8 695 20 00
Magnus Hamerslag, chef verksamhetsutveckling Bravida. Tfn: +46 8 695 20 09