Bravida stärker sin position inom vs i växande Kirunaregionen

Bravida förvärvar Pounus rör i Kiruna och tar genom förvärvet en ledande position inom vs i Malmfälten, som är en region i stark tillväxt.  Den förvärvade verksamheten erbjuder installation och service samt industrirör.

Pounus rör grundades 2012 och har verksamhet i Kiruna med omnejd. Bolaget har 18 anställda och omsätter cirka 30 miljoner kronor.

– Vi ser region Malmfälten som en mycket intressant marknad med både gruvnäringen och flytten av Kiruna stad. Bravida är idag representerade inom el, vs och ventilation i regionen. Nu stärker vi vår verksamhet ytterligare genom köpet av Pounus rör och kan därmed möta kundernas efterfrågan på ett bättre sätt. Verksamheten är välskött med kompetenta montörer och tjänstemän som på ett bra sätt kompletterar vår nuvarande verksamhet, säger Tage Lundin, regionchef Malmfälten.

Säljare är Ingemar och Stefan Pounu. Ingemar följer med i förvärvet och kommer ta en ledande position i ledningen på Bravida vs i Kiruna.

– Bravida blir en ny kompetent ägare till Pounus rör och tillsammans kan vi fortsätta vår utveckling, med högre kompetens och stärkta resurser samt ett bredare totaltekniskt utbud, säger Ingemar Pounu, vd för Pounus rör.

Tillträde sker 1 september 2017 och verksamheten kommer snarats efter tillträdet att integreras med Bravidas verksamhet.

Mattias Johansson, vd och koncernchef Bravida. Tfn: +46 8 695 20 00
Ingemar Pounu, vd Pounus rör. Tfn: +46 73 098 39 00