Bravida gör sitt femte förvärv i Finland

Bravida förvärvar finska Hangö Elektriska (Hangon Sähkö Oy) och stärker därmed sin position i södra Finland. Bolaget har 90 medarbetare och en omsättning om cirka 160 miljoner kronor.

Hangö Elektriska erbjuder helhetslösningar inom el och vvs till kunder i både Finland och Sverige. En betydande del av verksamheten består av service.

Förvärvet innebär att Bravida får en ännu starkare bas i södra Finland.

– Bravida har en tydlig strategi att växa i Finland och genom det här förvärvet blir vi en ännu starkare helhetsleverantör i södra Finland. Hangö Elektriska är ett välfungerade företag med bra och tydliga ledare. Det skapar goda förutsättningar för att driva utvecklingen tillsammans, säger Mattias Johansson, vd och koncernchef, Bravida.

Hangö Elektriska har sitt huvudkontor i finska Hangö samt kontor i Billnäs. De bedriver även verksamhet i Sverige.

– Jag vill utveckla verksamheten ytterligare och det blir möjligt med Bravida som ägare. Vi blir både större och starkare tillsammans, säger Jörgen Henriksson, som ägt bolaget tillsammans med Henry Holmgård.

Henry Holmgård går i pension i samband med förvärvet och Jörgen Henriksson blir avdelningschef för verksamheten i Bravida Finland.

Det här är Bravidas femte förvärv i Finland. 2015 förvärvades Peko Group Oy och Halmesvaara Oy. Därefter har Asentaja Group Ab Oy och Adison Oy förvärvats.

Mattias Johansson, vd och koncernchef, Bravida. Tfn: 08-695 20 00
Marko Holopainen, divisionschef Bravida Finland. Tfn: +358 400 458 158