Bravida i nytt partnerskap med Stockholm Exergi - ansvarar för drift av fjärrvärme- och fjärrkylanäten
Bravida får förtroende av Stockholm Exergi att ansvara för drift på Stockholms fjärrvärme- och fjärrkylanät. Uppdraget innebär även att Bravida tar över en del av företagets verksamhet.
Pressmeddelande
Över 800 000 Stockholmare får fjärrvärme och kyla från Stockholm Exergi, före detta Fortum värme. Fjärrvärmenätet sträcker sig över 290 mil – från Farsta i söder till Sigtuna i Norr. Fjärrkylanätet, som är världens största, är 25 mil långt.
Nu får Bravida i uppdrag att sköta förvaltning, drift samt felavhjälpande och förebyggande underhåll över hela nätet. Avtalet innebär också att Bravida tar över en del av Stockholm Exergis verksamhet och att cirka tio medarbetare blir anställda hos Bravida.
– Detta är ytterligare ett steg för oss att specialisera oss inom detta infrastrukturområde som är en viktig samhällsfunktion. Kombinationen av verksamhetsövertaget och den kompetens vi redan har inom värme, kyla och ånga gör oss till en bra partner i detta uppdrag, säger Max Jansson, affärsansvarig på Bravida Technical Service Management.
Avtalet är utformat som ett partneravtal vilket innebär att planeringen och utförandet av arbetet kommer att ske i tätt samarbete med Stockholm Exergi.
– Målet med avtalet är att samarbeta och att vi tillsammans hittar de bästa arbetssätten för att ge fördelar för båda företagen. Med Bravidas breda bas av kompetens och yrkeskategorier blir det möjligt att samordna och utföra fler uppdrag optimalt, säger Niklas Eklöf, chef för underhåll och drift på Stockholm Exergi.
Avtalet sträcker sig över fyra år med möjlighet till tre års förlängning.
För mer information, vänligen kontakta:
Max Jansson, affärsansvarig Bravida Technical Service Management.
Tfn: 073-327 95 00
Jan Rosén, avdelningschef Bravida Technical Service Management.
Tfn: 076-116 58 53