Bravida förvärvar Dala Klimat och stärker sin position i Leksand

Bravida förvärvar bolaget Dala Klimat och kommer därmed att förstärka sin position inom ventilation, installation, service, energioptimering och OVK-besiktningar i Leksand. Bolaget omsätter cirka 10 miljoner och har fyra anställda.

Bolaget startades 2006 av Peter Prepuk och verkar idag inom områdena ventilation, installation, service, energioptimering och OVK-besiktningar. Bolaget är ett modernt service- och entreprenadföretag med starkt fokus på hållbara och energieffektiviserande lösningar inom stora och små ventilationsentreprenader. Kunderna är fastighetsägare, byggföretag och bostadsrättsföreningar i Dalarna.

– Dala Klimat är ett intressant företag med ett gott rykte lokalt som har starka kundrelationer och en personal med hög kompetens. Tillsammans blir vi nu ännu starkare lokalt och kan därmed ge våra kunder ännu bättre service. Dala Klimat kommer att tillföra kompetens till vår befintliga verksamhet och vi får en ökad närvaro i Dalarna, kommenterar Mats Axelsson, regionchef Bravida.

Peter Prepuk som idag är vd för Dala Klimat kommer fortsätta ingå i verksamheten, och ha sin roll lika som tidigare. Han kommenterar:

– Förvärvet ger oss möjlighet till tryggare affärer för våra kunder och möjlighet att växa med större kompetens för större entreprenader och energisparprojekt. Vi har fått ett gott intryck av hur Bravida arbetar och upplägget med hur de lokala avdelningskontoren arbetar. Vi kan nu koncentrera oss på att bygga det lokala ännu starkare på marknaden. Jag tror att det här blir toppen för samtliga berörda.

Bravida har tillträtt som ägare den 1 juli 2021.

Liselotte Stray, pressansvarig Koncern
liselotte.stray@bravida.se