Bravida Norge installerar i en av Norges första batterifabriker med en produktionskapacitet till 700 000 elbilar per år

Morrows batterifabrik i Arendal kommer från dag ett att producera några av de mest hållbara batterierna i världen. Bravida Norge AS har fått i uppdrag av Veidekke att stå för leverans av vs, ventilation och automation.

• Pressrelease
MicrosoftTeams-image (16).pngFoto: Illustration Veidekke A/S

Batterifabriken kommer ha en bruttoyta på 30 000 kvadratmeter och vid uppstart kommer fabriken att ha en årlig produktionskapacitet på 1 gigawattimme (GWh) battericeller varje år. När de planerade byggskedena är klara blir kapaciteten 43 GWh, vilket motsvarar batterier för 700 000 elbilar per år.

– Vi är stolta över att nu ingå i ett samarbete med Veidekke där vi tillsammans är med och möjliggör produktionen av kostnadseffektiva och hållbara batterier utan kobolt. Vi är nu redo att sätta i gång att bygga batterifabriken i Arendal tillsammans med totalentreprenören, kommenterar Kenneth Post, avdelningschef VVS i Arendal, Bravida Norge.

Batterifabriken planeras stå klar i mars 2024.

– Detta projekt är troligtvis ett av de viktigaste projekten på Sørlandet under hela detta decennium. Projektet kommer att ge stora synergieffekter för Arendal och Agder och går helt i linje med Bravidas strategi för klimatsmarta lösningar. Vi är stolta över att vara med i projektet, kommenterar Trond-Lauritz Larsen, regionchef för Agder/Rogaland på Bravida Norge.

Liselotte Stray
liselotte.stray@bravida.se