STOPP-metoden

På Bravida har vi som regel att stanna upp och tänka oss för innan vi påbörjar ett jobb. Till vår hjälp har vi STOPP-metoden.

Att stanna upp och tänka sig för  det räddar liv. På Bravida använder vi STOPP-metoden, som varje medarbetare måste gå igenom inför varje arbetsuppgift, hur liten den än är. 

För att kunna ta del av det här materialet så behöver du godkänna användande av cookies.

Klicka här för att ändra inställningarna för cookies

S - Stanna upp - Ta dig tid, stanna upp innan du påbörjar ditt arbete

T - Tänk efter hur du ska utföra arbetet

O - Observera riskerna

P - Planera ditt arbete. Har du rätt säkerhetsutrustning? Har du alla riskerna under kontroll? 

P - Påbörja ditt arbete. Om du vet att du kan arbeta säkert, kan du påbörja ditt arbete. 

Om det inte känns säkert att jobba – trots samordning, rätt skyddsutrustning, riskbedömning och åtgärder – har våra medarbetare tydliga instruktioner att avbryta arbetet och säga till sin chef. Chefen ska i sin tur vidta åtgärder och om nödvändigt kontakta uppdragsgivaren för en dialog.