Mer service, mindre klimatavtryck

Det är inte bara klimatet som vinner på Bravidas satsning på fossilfri och energieffektiv fastighetsservice. Det gör även kunden. Tack vare servicetjänsten GreenHub får Clarion Hotel Post i centrala Göteborg mer service för varje debiterbar timme.

greenhub-cykel-gatumiljo 690x460px_low.jpg

Bravidas miljövänliga servicetjänst GreenHub finns i flera stora städer runt om i hela Norden och inte minst i Göteborg, där centralt belägna Clarion Post delar Bravidas tankar kring hållbarhet och klimatavtryck. Hotellet har därför tecknat ett serviceavtal med Bravida, som sedan tidigare levererar säkerhetslösningar till hotellet. Nu ombesörjer Bravida även för el, vs, ventilation och kyla – och detta med miljövänliga transporter till fots, cykel eller elmoped. Marcus Karlsson är fastighetstekniker på Bravida GreenHub. Han ser bara fördelar med att resa fossilfritt i arbetet.  

– Det bästa med att jobba på Bravida GreenHub är att det är ett hållbarhetstänk. Vi slipper sitta i bilköer och leta parkering så får man röra på sig samtidigt, säger Marcus Karlsson och får medhåll av Sven Delin som är Filialchef på Bravida.  

greenhub-clarion-690x460px.jpg
– GreenHub Göteborg har funnits i ett och ett halvt år och sedan ett halvår tillbaka ungefär har vi hand om Hotel Post. Det är en helt fossilfri tjänst. Vi ställer även krav på våra leverantörer att de även ska leverera helt fossilfritt, säger Sven Delin.  
 
Kostnadseffektivt för kunden 
Tack vare de fossilfria leveranserna slipper Bravidas serviceteam extraavgifter som parkeringskostnader, trängselskatt och annat som bilandet traditionellt kan medföra.  

– Det här gör att det blir väldigt kostnadseffektivt för kunden. Eftersom vi har kortare restid kan vi dessutom arbeta flera minuter per debiterbar timme, säger Sven Delin.  

Bravidas GreenHub-erbjudande rimmar väl med Clarion Posts mål om att nå en så låg energianvändning som det överhuvudtaget är möjligt. Detta genom alltifrån hållbara materialval till energieffektiva lösningar. Enligt Håkan Friberg, som är Property Manager på Clarion Hotel Post, har de tack vare Bravida kommit en bra bit på vägen.  

 Vi vill erbjuda våra gäster en så hållbar hotellupplevelse som möjligt. För oss är det viktigt att ha en långsiktig partner som ser helheten och hittar hållbara lösningar. Vårt serviceavtal med GreenHub är rätt tänk, säger Håkan Friberg. 
 
Långt samarbete 
Bravida har varit en samarbetspartner till Clarion Hotel Post ända sedan den gamla postbyggnaden i centrala Göteborg började byggas om till hotell 2010. När Håkan Friberg tillträdde som Property Manager 2021 såg han gärna en fortsättning på samarbetet med Bravida.  

– Samarbetet i dag är starten på något som är väldigt utvecklingsbart. Bravida har en servicetekniker som är här flera gånger i veckan. Är han inte här kan han komma inom en timme när vi ringer, säger Håkan.  

Serviceteknikern i fråga är ofta Bravidas Marcus Karlsson, som rycker ut med sin GreenHub-märkta lådcykel med eldrift. Den stora behållningen med arbetet är variationen, berättar Marcus. På GreenHub i allmänhet, och Clarion Hotel Post i synnerhet, får han utnyttja hela sin kompetens men också sättas på prov. Detta eftersom Clarion Hotel Post är en stor byggnad som kräver toppmodern energieffektivisering.  
 
Stora volymer 
För att optimera energianvändningen håller han just nu på att konvertera halogenbelysningen till LED i stora delar av de allmänna utrymmena. Därefter väntar installationer av belysningstekniken i restaurangdelen, samt rörelsedetektorer i korridorerna.  

– Det som gör det roligt att jobba med Clarion Post är att det är så pass stort. Det blir väldigt stora volymer av allting. Det är väldigt olika, varierande arbetsuppgifter. De har ett hållbarhetstänkt, precis som vi på Bravida. Och vi kan utvecklas tillsammans och komma på nya lösningar på saker och ting, säger Marcus Karlsson.  

Bravida och Clarion Hotel Posts långvariga och goda relation kännetecknas i dag av ett proaktivt arbete, där GreenHub har tagit fram tydliga protokoll och mallar som ger medarbetarna full koll på hotellet. De vet alltid vad som ska göras härnäst och agerar snarare än reagerar.  

– Samarbetet funkar jättebra. Tillsammans tar vi hotellet till nästa nivå, med energioptimering och hållbarhet, säger Bravidas Sven Delin. 
 
FAKTA/Hotell Clarion Post 
Vad: GreenHub-serviceavtal för hotellet Clarion Post. 
Var: Göteborg 
Bravidas uppdrag: Service inom säkerhet, el, vs, ventilation och kyla. 
Uppdragsgivare: Clarion Post. 
Tidplan: Bravidas samarbete med Clarion Post startade med installationer 2010 och har sedan 2022 omvandlats till ett serviceavtal, som löper till och med augusti 2023. 
Antal medarbetare: 3 st.