Hållbar service av anrika Britannia Hotel

Att erbjuda full fastighetsservice till ett av Nordens lyxigaste hotell ställer höga krav. De Bravida-anställda som servar anrika Britannia Hotel i Trondheim i Norge, har till exempel speciella kläder för ändamålet.

– Och självklart ska det vara rent och snyggt. Inga sladdar som ligger och skräpar, säger Fredrik Skogrand, avdelningschef på Region Mitt på Bravida i Norge.

britannina-hotel-NO-690x460px.jpg

Det finns hotell. Och så finns det hotell. Där lyxen inte kanske blänker överallt, men där exklusiviteten sitter djupt i väggarna. Där de rika och berömda har bott så länge någon egentligen kan minnas.

Hotel Britannia i Trondheim är ett sådant hotell. Här har restaurangen en stjärna i Guide Michelin. Hit kommer världskändisar när de gästar Trondheim.

Sedan två år får Britannia nästan all sin fastighetsservice från Bravida.

– Att ge fullservice till ett lyxhotell i yppersta världsklass ställer vissa speciella krav, berättar Fredrik Skogrand, avdelningschef på Region Mitt på Bravida i Norge.

– Emellanåt är det ganska många kändisar som bor där, och vi måste respektera deras integritet. Vi ska vara så osynliga som möjligt i alla gemensamma utrymmen. Vi ska ha gemensam klädsel när vi rör oss i deras lokaler: svarta byxor, svarta tröjor och t-shirts.

Och självklart ska det vara rent och snyggt. Inga sladdar som ligger och skräpar, säger han.

Först ett installationskontrakt
Bravida fick servicekontraktet med Britannia Hotel efter att först ha varit med och renoverat hotellet och sedan haft vs-kontraktet i ett år. Därefter fick en konkurrent det avtalet – men efter bara ett år gjordes en ny upphandling. Då fick Bravida ansvar för nästan allt: el, vs, ventilation och IT. Det blev helt enkelt enklare så: en leverantör i stället för flera, snabbare kommunikation, ordning och reda.

– Men jag tror nog att GreenHub-delen var avgörande. Det är också en investering för hotellet i form av att kan profilera sig som ett hållbart alternativ. De hamnar högre i olika ”green ratings”, vilket spelar roll för deras gäster. Att vi erbjuder ett hållbart servicealternativ kompletterar deras övriga arbete med den här typen av värden, som återvinning och dylikt, säger Fredrik Skogrand.

Enkelt att vara fossilfria
Att vara fossilfria och hållbara i alla led är en självklarhet för Bravida GreenHub. Och i Trondheim är det lätt att vara fossilfri: Bravidas kontor ligger vägg i vägg med Britannia.

– Det går faktiskt inte att få mer fossilfria transporter, vi behöver inte ens cykla dit!

Att Britannia valde Bravida som fullservicepartner är också ett gott betyg för personalens professionalitet och kompetens. Ett exklusivt hotell som Britannia ställer höga krav på att allt ska fungera, alltid. Wifi måste fungera, lamporna måste lysa och ventilationen måste vara i full funktion. Det innebär att alla medarbetare måste ha rätt kompetens – vilket också är ett sätt att attrahera framtida kunder, säger Fredrik Skogrand.

Bravida i Trondheim lägger mycket kraft på kompetensutveckling för att säkerställa kundens behov.

– Internationella kunder som Britannia Hotel värdesätter kompetens mer än pris. Lägger du ned pengar och tid på att utveckla medarbetare, så lockar det spännande kunder.

 

FAKTA/Britannia Hotel
Vad:
Servicekontrakt med Bravida GreenHub.
Var: Britannia Hotel i Trondheim, Norge.
Bravidas uppdrag: Service inom el, vs, ventilation och IT.
Uppdragsgivare: Briattania Hotel.
Tidplan: Kontraktet med GreenHub löper tills vidare.
Antal medarbetare: 28 anställda arbetar aktivt med Britannia Hotel.